Kľúčové slová: jednorozmerné polia, deklarácia poľa |
Jednorozmerné polia Pole umožňuje ukladať do jednej premennej viac hodnôt rovnakého typu. K prvkom poľa pristupujeme cez index, napr. pole[i]. S poliami sa zvyčajne pracuje pomocou cyklu. Deklarácia poľa: var premenna: array [dolny_index .. horny_index] of typ_zloziek; o premenna – meno premennej typu pole o dolny_index – dolná hranica intervalu prvkov o horny_index – horná hranica intervalu prvkov o typ_zloziek – údajový typ prvkov poľa Napríklad: a: array [1..10] of integer; {deklaruje pole s 10 prvkami celočíselného typu} x: array [2..20] of boolean; {deklaruje pole logického typu s indexmi 2 až 20} hodnota: array [-10..10] of real; {deklaruje pole reálneho typu s indexmi -10 až 10} Načítanie prvkov poľa: Najvýhodnejšie je použiť cyklus for, keďže vždy poznáme počet prvkov poľa. Napríklad načítanie 10 hodnôt do poľa: for i:=1 to 10 do begin write('Zadaj ', i, '. prvok pola: '); readln(pole[i]); end; |
Príklad: Vytvorte program, ktorý urobí štatistiku hádzania kockou. Vstup: počet hodov kockou. Výstup: počet hodov pre jednotlivé čísla kocky. Ukážka |
Program kocka; uses crt; var cislo: array [1..6] of integer; {deklarácia poľa} i,hod,pocet: integer; begin clrscr; randomize; for i:=1 to 6 do cislo[i]:=0; {vynulovanie poľa kvôli zvyšovaniu hodnôt} write('Zadaj pocet hodov kockou: '); readln(pocet); for i:=1 to pocet do {cyklus pre zadaný počet hodov} begin hod := random(6)+1; {simulovanie hodu kockou} inc(cislo[hod]); {zapamätanie koľkýkrát padlo dané číslo} end; for i:=1 to 6 do writeln('Cislo ',i, ' padlo ', cislo[i], 'krat.'); {zobrazenie počtov čísel} readln; end. |
Úlohy:
Testy: |