Kľúčové slová: jednorozmerné polia, deklarácia poľa

Jednorozmerné polia

Pole umožňuje ukladať do jednej premennej viac hodnôt rovnakého typu. K prvkom poľa pristupujeme cez index, napr. pole[i]. S poliami sa zvyčajne pracuje pomocou cyklu.

Deklarácia poľa:

var premenna: array [dolny_index .. horny_index] of typ_zloziek;

o       premenna – meno premennej typu pole

o       dolny_index – dolná hranica intervalu prvkov

o       horny_index – horná hranica intervalu prvkov

o       typ_zloziek – údajový typ prvkov poľa

Napríklad:

a: array [1..10] of integer;                {deklaruje pole s 10 prvkami celočíselného typu}

x: array [2..20] of boolean;               {deklaruje pole logického typu s indexmi  2 až 20}

hodnota: array [-10..10] of real;       {deklaruje pole reálneho typu s indexmi -10 až 10}

Načítanie prvkov poľa:

Najvýhodnejšie je použiť cyklus for, keďže vždy poznáme počet prvkov poľa. Napríklad načítanie 10 hodnôt do poľa:

for i:=1 to 10 do

begin

                        write('Zadaj  ', i, '. prvok pola: ');

                        readln(pole[i]);

end;

Príklad:

Vytvorte program, ktorý urobí štatistiku hádzania kockou. Vstup: počet hodov kockou. Výstup: počet hodov pre jednotlivé čísla kocky. Ukážka

Program kocka;

uses crt;

var cislo: array [1..6] of integer;                       {deklarácia poľa}

    i,hod,pocet: integer;                        

begin

   clrscr;

   randomize;

   for i:=1 to 6 do cislo[i]:=0;                            {vynulovanie poľa kvôli zvyšovaniu hodnôt}

   write('Zadaj pocet hodov kockou: ');

   readln(pocet);

   for i:=1 to pocet do                                      {cyklus pre zadaný počet hodov}

   begin

        hod := random(6)+1;                               {simulovanie hodu kockou}

        inc(cislo[hod]);                                        {zapamätanie koľkýkrát padlo dané číslo}

   end;

   for i:=1 to 6 do writeln('Cislo ',i, ' padlo ', cislo[i], 'krat.');     {zobrazenie počtov čísel}

   readln;

end.

Úlohy:

  1. Modifikujte predchádzajúci program tak, aby navyše zistil a zobrazil, ktoré číslo padlo najčastejšie.
  2. Zostavte program, ktorý vytvorí mincovku pre zadanú sumu peňazí tak, aby sa pritom použil najmenší počet bankoviek a mincí. Vstup: suma. Výstup: počet kusov jednotlivých bankoviek a mincí.

Testy:

Polia